المسار الفكري لتجربة الفيلسوف جيفري لانج الدينية

0 5

أ.م.د. إخلاص جواد علي مير

وزارة التربية -المديرية العامة للتربية في محافظة بغداد /الرصافة الثالثة 

ikhlasjawad6@gmail.com

 

الملخص

لقد إنطوت مضامين البحث في تقديم، حدد به أن أية شخصية إنسانية. تقع تحت تأثير عنصرين، الأول: النشأة الأسرية، والبيئية والعنصر الثاني القيم، والأعراف لأن الدين يخضع لجانبي التوريث الاعتقادتي، مهما تباين نوعه. سماوياً كان أم وضعياً، لذلك سعى البحث في تمهيد. انطلقت مساراته في توضيح لمفهومات التجربة الدينية في اللغة، والاصطلاح في كون التجربة الدينية، بعد تحديد جوانبها اللغوية، والاصطلاحية يفضي امر تعريفها إلى أنها أمر علمي لم يكن من جنس المشاعر والاحاسيس، أو هي مزيج مركب من الإدراكات والمشاعر التي تنتاب الفرد نحو أمر معنوي مادي، أو روحي اعتقادي نحو حقيقة غائبة، لا يمكن تحديد مدلولاتها، فانبرى ذلك المفهوم إلى ضرورة مسيرة إلى مبحثين : الأول: التجربة الدينية بين الفكرين الإسلامي، والغربي القديم، والمحدث : بصفة أن تلك التجربة الدينية في الاسلام منهجها واحد في الاعتقاد، دستوره القرآن ومقتضيات تطبيقاته المنهج النبوي في السنة، بعرض لمن خاض من بعض مفكري الإسلام على نحو محمد اقبال واسماعيل الفاروقي. ثم المبحث الثاني في الكلام على السيرة الذاتية للفيلسوف الأمريكي جيفري لانغ وما حدث عنده من تناقض فكري وديني، وتحول معتمداً أحياناً بما تفارق عليه العديد من فقه الغرب امثال شلاير ماخر، وليم جيمس، ثم كانت الخاتمة والنتائج، ومصادر البحث، ومراجعه.

 

الكلمات المفتاحية: جيفري لانج، التجربة الدينية، الشك، الإلحاد، الإيمان

 

 

 

 

The intellectual path of the philosopher Jeffrey Lang’s religious experience

 

 Ikhlas Jawad Ali Meer

Ministry of Education – Directorate General of Education in Baghdad Governorate /

Third Rusafa

Ikhlasjawad6@gmail.com

 

Abstract

The contents of the research were included in a presentation, in which it was determined that any human personality falls under the influence of two elements, the first: family upbringing, the environment, and the second element, values, and customs, because religion is subject to both sides of belief inheritance, no matter how different its type.  Celestial or positive, so the research sought in an introduction.  Its paths set out in clarifying the concepts of religious experience in language, and the terminology of the religious experience, after defining its linguistic and idiomatic aspects, the matter of defining it leads to the fact that it is a scientific matter that was not of the kind of feelings and sensations, or it is a complex mixture of perceptions and feelings that the individual has towards a moral and material matter  , or my spirit of belief towards an absent reality, whose implications cannot be determined, so this concept focused on the necessity of a march into two topics: The first: the religious experience between Islamic thought, and the ancient and modern Western: given that this religious experience in Islam has one approach to belief, its constitution is the Qur’an  And its merits are its applications, the prophetic method in the Sunnah, with an exposition of some of the intellectuals of Islam in the manner of Muhammad Iqbal and Ismail al-Faruqi.  Then the second topic in discussing the biography of the American philosopher Jeffrey Lang and the intellectual and religious contradiction that happened to him, and he transformed, sometimes relying on what many Western jurisprudence disagreed with, such as Schleier Macher and William James, then was the conclusion and results, sources of research, and references.

key words: Jeffrey Lang, Religion, Skepticism, Atheism, Belief

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.