التناص وتجلياته في النص المسرحي العراقي المعاصر, مسرحية حكاية صديقين لمحي الدين زنكنة انموذجا
م.د. اسماعيل محمد هاشم
وزارة التربية- المديرية العامة لتربية ذي قار
https://www.doi.org/10.51424/Ishq.27.10
الملخص
التناص واحدة من النظريات الحديثة التي تدرس النصوص الادبية ,ومعرفة تلاقحها وتفاعلها مع بعض ومايمتصه النص من النصوص السابقة , التي تركت بصمتها على النص بصورة مباشرة او غير مباشرة, وقد شهدت هذه النظرية اهتماما كبيرا على يد كثير من النقاد الغربيين بعد ان درسته وكتبت عنه (,جوليا كريستيفا), ثم استمرت الكتابات على يد (رولان بارت),(ميشال ريفاتير) و(امبرتو ايكو), وغيرهم من النقاد, كما اهتم النقد العربي بهذه النظرية وكتب عنها كثير من النقاد العرب امثال ,عبدالله الغذامي وسعيد يقطين ومحمد مفتاح عبد الملك مرتاض .وغيرهم.
الكلمات المفتاحية : التناص، في النص المسرحي العراقي.
(Intertextuality and its manifestations in the contemporary Iraqi theatrical text, the play of the A tale of two friends by Muhy al-Din Zangana as a model).
Dr. Esmaeel Mohammed Hashim
Ministry of Education – General Directorate of Dhi Qar Education
Abstract
Intertextuality is one of the modern theories that study literary texts, knowing their interactions and interactions and what the text absorbs from previous texts, which left their imprint on the text, directly or indirectly, and this theory has witnessed great interest by many Western critics after studying and writing about it (Julia Kresina Then the writings continued by (Roland Bart), (Michel Revatier) and (Umberto Eco), and other critics, as Arab criticism was interested in this theory and many Arab critics wrote about it, such as Abdullah Al-Ghadhami, Saeed Yaktin, and Muhammad Miftah Abd Al-Malik Murtad. And others KeyWords :Intertextuality, in the Iraqi theatrical text