المونولوجي والدايلوجي في رواية الكافرة
م.م .إلهام مفتن علي الجادري
الجامعة المستنصرية – كلية التربية
elham.aljadery82@gmail.com
https://www.doi.org/10.51424/Ishq.30.28
المستخلص:
يتناول البحث رواية (الكافرة) للكاتب علي بدر، هذه الرواية التي شدت انتباهي منذ الوهلة الأولى لما في العنوان من علائقية غريبة، فلفظة الكافرة بطبيعة الحال لفظة مرفوضة ومستهجنة في النص العربي والديني بالتحديد، وجعلها الكاتب بوابة لروايته، مما استنفر وعي القارئ لما هذا الاسم وما الطرح المتمرد الذي سيكسر النمطية والمركزية في هذه الرواية. وعند التوغل في أحداث النص السردي، كشفت الرواية عن كم هائل من الحوار بنوعيه، الحوار المونولوجي وما نعنيه هو الحوار الداخلي، والحوار الدايلوجي الحوار الخارجي المتمثل بأكثر من شخصية متحاورة، فارتأت الفكرة ونضجت عندي كبحث يفصل هذه الحوارات على شكل مباحث كان الأول بعنوان: المونولوج والذات، أما المبحث الثاني: المونولوجي والآخر، والمبحث الثالث والأخير :الدايلوجي.
تناول البحث عملية الطرح وفق ضوء النقد الثقافي وآراءه المجتمعية والعلائقية ،تناول الحوار بتحليل فلسفي تارة وناقد للواقع تارة أُخرى، ورصد كل ما تعانيه الشخصية النسوية بما صوره من فكر نسوي وبما سلط الضوء عليه الكاتب، فكشف عن مهارته بالحوار النسوي من تساؤلات فلسفية، ومن حوارات تثقل عبئ القارئ على مر الأزمنة، فكان بين المونولوج والدايلوج خطاً فاصلاً هو الصوت المسموع والصوت المكبوت، إلا إن التحليل النصي رصد المسموع المكبوت وصرح عن كل ما ركز عليه الكاتب ، فهو رصد بؤروية الذات النسوية وسط هذه المجتمعات المغلفة، اعتمدت في بحثي هذا على أسلوب التحليل الثقافي كما ذكرت معتمدة على كتب النقد الثقافي وما جاء به الغذامي في كل كتاباته وآراءه، بالإضافة إلى الكتابات النقدية النسوية وآراء ما بعد الحداثة، مما ساعدت على تحليل النص الفكري الذي جسده الكاتب بمهارة عالية وكأن هو البطلة فالحوار المونولوجي طرح هواجسها كامرأة بالإضافة إلى توغله داخله وداخل نموها الجسدي والإنساني، أما الدايلوج ،مثل صرختها بالتساؤلات كإنسانة تنتقد ما تطرحه الأفكار والأعراف والترجمات وتبدأ بمحاولات الكسر. من هذا المنطلق راح يعترك النص الناقد وعلائقيات الكتابة السردية فكان البحث بمثابة حوار ما بين النص الروائي وروح البطلة وما بين شخصية الباحث الناقد، فكان البحث بما قدمه أشبه بلعبة الغميضة، التي تحاول فضح المخبوء والاسترسال بإعلاء صوت المفضوح..
الكلمات المفتاحية: المرأة، المونولوجي، الدايلوجي، الصراع النسوي
The Monologue and the Dialogue in the Novel of Al-Najba
Al-Mustansiriya University – College of Education
Eng. Ilham Muften Ali Al Jadri
elham.aljadery82@gmail.com
Abstract:
The research deals with the novel of the infidel by the writer Ali Badr, this novel that caught my attention from the first sight because of the strange relational in the title. The rebel who will break the stereotype and centrality of this novel When delving into the events of the narrative text, the novel revealed a huge amount of dialogue of its two types, the monological dialogue and what prevents it is the internal dialogue, and the dialogic dialogue is the external dialogue represented by more than one interlocutor. The second topic: the monologue and the other, and the third and final topic: the dialog The research dealt with his proposal in the light of cultural criticism and his societal and relational views, the dialogue dealt with a philosophical analysis at times and a critic of reality at other times, and it monitored all the sufferings of the feminist personality with what he presented of feminist thought and what the writer highlighted, so he revealed his skill in feminist dialogue from philosophical questions, and from dialogues that weigh The burden of the reader over timeThere was a dividing line between the monologue and the dialog, which is the audible voice and the pent-up voice. However, the textual analysis monitored the repressed audio and stated everything the writer focused on, as he monitored the focus of the feminist self among these wrapped societies. I relied in this research on the method of cultural analysis as I mentioned based on books Cultural criticism and what Al-Ghadami brought in all his writings and opinions, in addition to feminist critical writings and postmodern views, which helped to analyze the intellectual text that the writer embodies with high skill as if he is the heroine min hadha almuntalaq rah yaetaruk alnasu alnaaqid waealayiqiaat alkitabat alsardiat fakan albahth bimathabat hiwar mabyn alnasi alriwayiyi waruh albatalat wamabin shakhsiat albahith alnaaqid ,fakan albahth bima qadamah ‘ashbah bilaebat alghumidat, alati tuhawil fadh almakhbu’ walaistirsal bi’iiela’ sawt almafduhi..
From this point of view, the critical text and the relationships of narrative writing, the research was like a dialogue between the novelist text and the spirit of the heroine and between the personality of the critical researcher, so the research, with what he presented, was like a game of hide-and-seek, which tries to expose the hidden and continue to raise the voice of the exposed.
Keywords: Women, monologue, dialogies, feminist struggle