جمالية البناء الفني لأسلوب علم المعاني في قصيدة الغاب – المواكب – لجبران خليل جبران

0 128

م . رؤى فليح خضير

جامعة ذي قار / كلية التربية للعلوم الانسانية

roaaflaih2013am@utq.edu.iq

https://www.doi.org/10.51424/Ishq.30.16

الملخص :

أن خروج الأساليب اللغوية على أصل الوضع ليس عبثية البتة، بل محملا بوظائف لغوية على مستويات النص المتنوعة، فتكتنزهذه الأساليب الإنشائية من الطاقات الدلالية والإيحائية والتعبيرية ما لايتسني الأصل وضعها أن يعيه، فتترامى حدودها اللغوية إلى حقول بعيدة تمد المعاني والسياقات النصية بمزيد من القوة والقدرة على التأثير الجمالي، وجذب انتباه المتلقي، ومداعبة خياله، وإعمال حواسه، بغية إقحامه في عالم النص.

أن الأساليب الإنشائية في سياقات نصية معينة تدخل في صلب إنتاج اللغة الفنية الجمالية، فتسبغ الأخيرة عليها شيئا كبيرا من سماتها، وتتبادل التأثير مع البنى النصية المجاورة، وتدخل في شبكة علائقية تجعلها جزء من عملية الإنتاج الفني الجمالي المنوطة بمستوى معين من الإنتاج اللغوي، مما يضاعف تأثيرها الجمالي.

إن جبران في الغاب خاصة يستخدم كثيرا من أساليب المعاني لتدعيم المعنی، بل ويستخدمها أحيانا لصنع الإيحاء والصورة ولتعميق المعنى في النص كما رأينا، إنه يداخل المعنى والحيوية على النص من حيث لا يدري القارئ ولا يعرف إلا بعد التدقيق والتحليل، مما يؤكد انسيابية استخدامه الأساليب المعاني وجمالها العفوي . إن هذه القصيدة جميلة حركية فاعلة منفعلة برموزها وهي

تشكل عقدا عديدة متشابكة يصعب حلها ولكنها بسبب هذه العقد تشكل مادة غنية فنية لكل دارس فأنت مترقب معجب إعجابا إيجابيا ومذهولا مندهشا متحركا متسائلا مبدعا فأنت لا تكاد تستطيع الخروج من وطأتها بعد أن تدرسها وتتعمق فيها، إن جبران في النص السابق يستخدم الأساليب في علم المعاني بذكاء وإبداعية من أجل إظهار المعنى ودعمه ليستوعبه القارئ دون أن يكون ثقيلا أو ظاهرا، بل يستوعب القاري المعاني هذه بسهولة وخفية، ودون أن يشعر أنه يتشرب تلك الأفكار، ويعمق جبران الإيحاء من خلال هذه الأساليب .

الكلمات المفتاحية :

البناء – الفني – اسلوب – المعاني – جبران

Research of the aesthetics of the artistic construction to semanitcs method in the jungle poems  Al mawakeb – Jubran Khaleel Jubran

Dhi Qar University / College of Education for Human Sciences

L.Roaa Flaih Khudhair/

roaaflaih2013am@utq.edu.iq

Abstract:

the end we see that the departure of linguistic methods from the origin of the situation is not entirely absurd, but rather loaded with linguistic functions at the various levels of text so these structural methods are rich in semantic suggestive and expressive energies that the origin of their position cannot be aware of so their linguistic boundaries extend to distant fields that extend meanings and contexts Textualism with more power and ability to aesthetic influence attract the attention of the recipient and play with his imagination and the work of his senses in order to insert him into the world of text and linguistics.

The Structural styles in certain textual contexts are at the core of the production of the aesthetic artistic language so the latter imparts a great deal of its characteristics to it and exchanges influence with neighboring textual structures and enters into a relational network that makes it part of the linguistic production process which increases its aesthetic effects

particularly in the  “” Gibran uses many styles of meanings to support the meaning, and even uses them sometimes to create revelations and images and to deepen the meaning in the text as we have seen that he enters the meaning and vitality of the text in terms that the reader does not know and knows only after scrutiny and analysis, which confirms the flow of the use For the styles of meanings and its spontaneous beauty, this poem is beautiful, dynamic, effective, excited with its symbols, and it forms many intertwined knots that are difficult to solve, but because of these knots they constitute a rich artistic material for every student. After studying it and delving into it, Gibran in the previous text uses methods in semantics intelligently and creatively in order to show the meaning and support it so that the reader can understand it without it being heavy and overt that it absorbs the ideas and Gibran deepens the inspiration from these methods

Keywords :

construction  artistic  – method –  semantics  Jubran

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.