جمالية التكرار في اللوحة الحروفية
م.م. خالد عامر مشتت البياتي المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الثالثة
الملخص
يعنى هذا البحث بدراسة جمالية التكرار في اللوحة الحروفية، إذ ان للتطور الحاصل في فنون الخط العربي الدور الكبير في ظهور اللوحة الحروفية الخطية وبفعل الخواص الجمالية والفنية والتعبيرية التي تتصف بها حروف الخط العربي من مرونة وطواعية وقابلية للتكوين بأشكال مختلفة. حيث اتسمت اللوحة الحروفية بالحداثة والخروج عن المألوف وللانفتاح على رؤى جديدة. وحدد الباحث مشكلة بحثه بالتساؤل الاتي : ما جمالية التكرار في اللوحة الحروفية ؟
ولذلك عني الحث بالتعرف على جمالية التكرار في اللوحة الحروفية، للمدة من(1400ھ – 1980م) الى(1440ھ -2018م)، في العراق، مصر، تركيا.
وقد اشتمل الفصل الثاني على الاطار النظري من خلال ثلاثة مباحث، تناول المبحث الاول الحروفية المفهوم والمعنى، والمبحث الثاني جمالية الحرف العربي، والمبحث الثالث الاسس التصميمية والجمالية للوحة الحروفية، ثم تلتها مؤشرات الاطار النظري والدراسات السابقة.
اما الفصل الثالث فقد اشتمل على اجراءات البحث ، حيث اعتمد المنهج الوصفي (تحليل المحتوى) وقد اشتمل الفصل الرابع على تحليل العينات وعرض النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
Abstract
This research is concerned with the study of aesthetic repetition in the painting of the alphabet, as the development in the arts of Arabic calligraphy has a great role in the emergence of linear painting and due to the aesthetic, artistic and expressive properties that characterize the Arabic calligraphy letters of flexibility, voluntariness and formability in various forms. The painting was characterized by modernity and out of the ordinary and open to new visions. The researcher identified the problem of his research with the following question: What is the aesthetic repetition in the painting alphabet?
Therefore, the urge to identify the aesthetic repetition in the letter board, for the period (1400 AH – 1980 AD) to (1440 AH – 2018 AD), in Iraq, Egypt, Turkey.
The second chapter included the theoretical framework through three topics, the first section dealt with the concept and meaning of the alphabet, and the second topic, the aesthetic of the Arabic letter, and the third section, the design and aesthetic foundations of the alphabet, followed by the indicators of the theoretical framework and previous studies.
The third chapter included the research procedures, where the descriptive approach (content analysis) was adopted. The fourth chapter included the analysis of samples and the presentation of results, conclusions, recommendations and proposals.