فضل أهل البيت في نشر علوم القران (أسباب النزول أنموذجاً)
الباحثة: نهاد شاكر بعيوي الايميل : nihadshakir79@gmail.com مديرية تربية القادسية/ قسم الاشراف التربوي
https://www.doi.org/10.51424/Ishq.38.24
الملخص:
نزل القرآن الكريم بشكل تدريجي على رسول الله (ص) لهداية الناس وتنوير افكارهم وتربية عقولهم. وكانت الآيات التي تنزل عليه في المناسبات والاحوال المختلفة تتعرض لمختلف الأغراض الرسالية وانقسمت الى قسمين قسم نزل ابتداءً أي بدون سبب من الاسباب التي اصطلح على تسميتها بأسباب النزول كالآيات التي تصور قيام الساعة ومشاهد القيامة، وقسم نزل عقب واقعة او سؤال، كالسؤال عن الروح وعن الاهلة وذي القرنين ونحوهما. ومعنى سبب النزول هو ما نزلت الآية او الآيات ايام وقوعه متضمنة له او حاكية له او مبينةً لحكمِهِ او (هو العلم الذي يتكفل بالكشف عن الاحداث التاريخية والوقائع التي كانت من دواعي نزول النص القرآني). ان لمعرفة اسباب النزول اثراً كبيراً في فهم الآية وتعرفِ اسرار التعبير فيها. ولا شك في ان أكثر المفسرين قدرة على اتقان التفسير وتحقيقه اكثرهم علماً بأسباب النزول، ولهذا كان امير المؤمنين علي بن ابي طالب ((ع)) أقدر الناس بعد رسول الله (ص) على تفسير القرآن الكريم لإحاطته الكلية أو العامة بأسباب النزول. وفي هذا الصدد يمكن ان نذكر ما اورده العلماء من فوائد فمنها تجلية حكمة التشريع وتوضيحها، إذ ان معرفة السبب تجلي هذه الحكمة بما يزيد النفوس طمأنينة والقلوب تثبيتاً. ومنها فهم الآية وازالة ما يبدو من اشكالات ظاهرة عند بعض الناس، لذلك نص كثير من العلماء على ان سبب النزول يعين كثيراً على فهم الآية فهماً صحيحاً.
الكلمات المفتاحية: أسباب النزول، القرآنيون، التفسير، انكار السنة.
The Virtue of Ahl Al-Bayt in Disseminating the Sciences of the Qur’an
(The Reasons for The Revelation as A Model)
NIHAD SHAKIR BAEEWE
EMAIL: nihadshakir79@gmail.com
Al-Qadisiyah Directorate of Education / Educational Supervision Department
Abstract
The Holy Qur’an was gradually revealed to the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him and his family, to guide people, enlighten their thoughts, and educate their minds. The verses that were revealed to him on different occasions and situations were exposed to various missionary purposes and were divided into two parts: a section that was revealed at the beginning, i.e. without one of the reasons that were termed as the reasons for revelation, such as verses depicting the Day of Resurrection and scenes of the Resurrection, and a section that was revealed after an incident or question, such as the question about the soul and about the crescents. And the two centuries and the like. The meaning of the reason for revelation is what the verse or verses were revealed on the days of its occurrence, including it, narrating it, or indicating its ruling, or (it is the science that undertakes to reveal historical events and facts that were the reasons for the revelation of the Qur’anic text). Knowing the reasons for revelation has a great impact on understanding the verse and knowing the secrets of its expression. There is no doubt that the ablest exegetes to perfect the interpretation and achieve it are the most knowledgeable of the reasons for revelation. This is why the Commander of the Faithful Ali bin Abi Talib (peace be upon him) was the most capable of people after the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him and his family, to interpret the Noble Qur’an due to his comprehensive or general knowledge of the reasons for revelation. In this regard, we can mention the benefits mentioned by the scholars, including the manifestation and clarification of the wisdom of the legislation, as knowing the reason manifests this wisdom in a way that increases the souls with tranquility and the hearts with firmness. Including the understanding of the verse and the removal of what appears to be apparent problems with some people, so many scholars have stated that the reason for revelation helps a lot to understand the verse correctly.
Keywords: Reasons for revelation, Quranists, interpretation, denial of the Sunnah.