لغة الأداء في خطب معركة النهروان

0 12

 

  أ.د. سرحان جفات سلمان                   الباحثة : زهراء ميري حمد

كلية التربية / جامعة القادسية                  كلية التربية /  جامعة القادسية

                                           Mirizahraa946@gmail.com

https://www.doi.org/10.51424/Ishq.37.5

الملخص:

ركزت دراستنا للغة الأداء في معركة النهروان على مكونات الصورة الفنية و هي : أولاً : التشبيه الذي يعد من أهم مكونات الصورة الفنية و غايته الكشف عما بين المدلولات من شبه خفي  ،بل ايقاع التماثل بين عناصر الكون المتباينة فيما يأتيه الأديب الأصيل من اعادة تشكيل للعالم . فمن خلال بحثنا نلاحظ كثرة الاعتماد على التشبيه في خطب معركة النهروان ، و القصد من وراء ذلك اقامة الحجة على متلقي الخطاب عن طريق تقريب المعاني و تجسيمها لادراك أبعاد الصورة الحجاجية . ثانيا : الاستعارة وهي استعمال اللفظ في غير ما وضع له في الأصل لعلاقة قائمة بين المعنيين الأصلي و المجازي . فمن خلال تتبع نصوص الإمام علي ( عليه السلام ) في معركة النهروان نجدها ذات دلالات مختلفة و ألوان متعددة ، ففي خطبته ( عليه السلام ) عندما أراد استنفار الناس إلى أهل الشام لجأ في مخاطبتهم إلى الاعتماد على أسلوب التوبيخ ليضفي على النص عنصر المفاجأة . ثالثاً : الكناية : و الغاية منها اثبات معنى من المعاني فلا يذكره المتكلم باللفظ الموضوع له في اللغة و لكن يجيء إلى المعنى و هو تاليه وردفه في الوجود فيوميء به إليه و يجعله دليلاً عليه ، و الكاتب يستعمل الصورة الكنائية لإخفاء المعاني و الإيحاء و التأويل . و لقد عبر الإمام علي ( عليه السلام ) بوساطة الصور الكنائية عن كل ما في نفسه من معان تلميحية من معناها الأصلي المجرد ، فجعلت هذه الخصيصة نصوصه أكثر دقة وذات دلالات أسلوبية قيمة جذبت انتباه المتلقي .

   الكلمات الافتتاحية : التشبيه ، الاستعارة ، الكناية .

The language of performance in the speeches of the Battle of Nahrawan

 Mr. Dr.  Sarhan Jafat Salman      Researcher: Zahraa Miri Hamad

            College of Education / University of Al-Qadisiyah

                                                   Mirizahraa946@gmail.com                             

Abstract

Our study of the language of performance in the Battle of Nahrawan focused on the components of the artistic image, which are: First: the analogy, which is one of the most important components of the artistic Image, and Its purpose is to reveal what Is between the semi-hidden implications, but rather the rhythm of symmetry between the different elements of the universe in what the original writer brings from the reshaping of the world.  Through our research, we note the heavy reliance on simile in the speeches of the Battle of Nahrawan, and the intention behind this Is to establish an argument against the recipient of the speech by bringing the meanings closer and materializing them to realize the dimensions of the argumentative image.  Second: metaphor, which is the use of the word In a way other than what It was originally set for, due to a relationship that exists between the original and figurative meanings.  By following the texts of Imam Ali (peace be upon him) In the battle of Nahrawan, we find that they have different connotations and multiple colors. In his sermon (peace be upon him) when he wanted to mobilize people to he people of Levant, he resorted in addressing them to relying on the method of reprimand to give the text an element of surprise.  Third: Metonymy: The purpose of It is to prove a meaning from the meanings, so the speaker does not mention it with the word set for him in the language, but he comes to the meaning and it is next to It in existence, so he refers to It and makes It a proof of it, and the writer uses the metaphorical image to hide the meanings, suggestion and interpretation.  And Imam Ali (peace be upon him) expressed through the metaphorical images all the allusive meanings in himself from its original, abstract meaning, and this characteristic made his texts more accurate and with valuable stylistic connotations that attracted the attention of the recipient

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.