ابعاد الشخصية في رواية (ظل انثى الوزير)

0 16

https://www.doi.org/10.51424/Ishq.28.1ا. د . علي حسين جلود

ah9847263@gmail.com

استاذ في جامعة ذي قار كلية التربية للعلوم الانسانية

م . م. زهراء كريم حسن

استاذة محاضرة في كلية التربية الانسانية – جامعة ذي قار

zraa3741@gmail.com

 

ملخص:

تحتل  الشخصية مركزا مرموقا في الرواية , وتعدّ بمثابة العمود الفقري للقصة , وقد جاء في معجم مصطلحات نقد الرواية في تعريفها بأنها كل مشارك في أحداث الحكاية, أمّا من لا يشارك في الحدث فلا ينتمي الى الشخصيات بل يكون جزء من الوصف, اما عن مكانتها فتطورت بدأ من ارسطو الذي لم يولها اهمية لذاتها وتابعه في ذلك بروب الذي  اهمل الشخصية كمكون قائم لذاته , واعتمد على فعلها في المنجز وعده اساس العمل الفني .

وتخلصت الشخصية في الرواية الرومانسية من هذه النظرة الارسطية لها ؛ وجاء ذلك تزامنا مع ظهور الطبقة البرجوازية في اوربا , فقد تطورت من  تصوير الملوك والاباطرة كأبطال في الروايات الى التطرق للأفراد العاديين .

وهكذا اصبحت الشخصية نقطة اجتذاب القراء والادباء .

الكلمات الافتتاحية : الشخصية الرئيسة, الشخصية الثانوية , الشخصية الهامشية, , الرواية  الرومانسية, الرواية الواقعية , البعد الخارجي , البعد النفسي , البعد الاجتماعي

Dimensions of the character in the novel (The Shadow of a Female Minister)

Dr: Ali Hussain Jallood             Zarhaa Karim Hassan

ah9847263@gmail.com                   zraa3741@gmail.com

Professor at Dhi  Qar University  Lecture at Dhi Qar University

 

The character occupies a prominent position in the novel, and is considered the backbone of the story, and it came in the dictionary of terms criticism of the novel in defining it as every participant in the events of the story. As for those who do not participate in the event, they do not belong to the characters but rather part of the description. From Aristotle who did not attach importance to itself and followed him in that with Rob who neglected personality as a self-standing component, and relied on its action in the achievement and promised it the basis of the artistic work.

The character in the romantic novel got rid of this Aristotelian view of her. This coincided with the emergence of the bourgeois class in Europe, as it developed from depicting kings and emperors as heroes in novels to dealing with ordinary individuals.

 

 

Opening words: The main character, Secondary character, And marginal profile, The external dimension, The psychological dimension, The social dimension, Realistic novel.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.