استراتيجيتي التفكير حول التفكير والمتشابهات

0 2

أ.م.د. زينة عبد الامير حسن                       م. د. فينوس ميثم علي

       قسم اللغة العربية                                  قسم التاريخ

    الجامعة المستنصرية                              الجامعة المستنصرية

    كلية التربية الاساسية                            كلية التربية الاساسية

الملخص :

إنَّ النظرة التربوية الحديثة تركز في المتعلم وتَعدُّهُ محور العملية التربوية والتعليمية على خلاف ما كانت عليه هذه النظرة قبل القرن العشرين، التي كانت تَعِدُّ المدرس يمثل الدور الإيجابي في العملية التربوية من طريق عرضه وإلقائه المعلومات والمعارف للطلبة، ودور الطلبة كان يقتصر على الاستماع والحفظ ،وبذلك يمكن وصف المدرس بمذيع الإخبار الذي ينقلها إلى المشاهدين من

أصبحت التربية الحديثة تهتم بتدريب المتعلمين على ممارسة مهارات التفكير، ليصبحوا قادرين على التكيف مع متطلبات حياتهم الواقعية، ويعد التفكير من أبرز الصفات التي اتصف بها البشر عن غيرهم من مخلوقات الله، وهو من الحاجات المهمة التي لا تستقيم حياة الإنسان بدونها. كما أنه يعد من أكثر الأهداف العصرية إلحاحاً ، نظراً للتطور المعرفي الهائل الذي يشهده هذا القرن ولازدياد المشكلات التي يبحث لها عن حلول. ولأن الإنسان يحتاج إلى التفكير في جميع مراحل عمره لتدبير شؤون حياته، فإن المؤسسات التعليمية مسؤولة عن تنميته وتطويره. وبالنسبة لنا نحن المسلمين فقد حث القرآن الكريم الناس على التفكير في ملكوت الله، وجعل التفكر من السمات المميزة لأصحاب العقول الراجحة، ويصفهم القرآن الكريم دائماً بأنهم يتفكرون في خلق السموات والأرض.

و  تعددت تعريفات التفكير فمنهم من يرى أنه: العملية التي ينظم بها العقل خبراته بطريقة جديدة لحل مشكلة معينة ، بحيث تشتمل هذه العملية على إدراك علاقات جديدة بين الموضوعات أو العناصر فى الموقف المراد حله ، مثل إدراك العلاقة بين المقدمات والنتائج ، وإدراك العلاقة بين السبب والنتيجة ، وبين العام والخاص ، وبين شيء معلوم وآخر مجهول. أما معناه الخاص فيقتصر على حل المشكلات حلا ذهنيًا عن طريق الرموز ، أي حل المشكلات بالذهن لا بالفعل وعرف أيضا أنه : القدرة على التحليل والنقد والتوصل إلى نتائج تستند إلى استنباط أو استدلال سليم وحكم سديد .

الكلمات المفتاحية : استراتيجية ، تفكير ، متشابهات

 

Thinking Strategies About Thinking and Similarities

Asst.Prof.Dr. Zeina Abdel Amir Hassan       Asst.Dr. Venus Maytham Ali

Department of Arabic Language                           Department of History              

University of Al-Mustansiriyah                 University of Al-Mustansiriyah

College of Basic Education                             College of Basic Education

 

Abstract  :

The modern educational view focuses on the learner and considers him the center of the educational process, unlike this view before the twentieth century, which considered the teacher to represent the positive role in the educational process by presenting and delivering information and knowledge to students, and the students’ role was limited to listening and memorizing, and thus A teacher can be described as a newscaster who delivers it to viewers from

Modern education has become concerned with training learners to practice thinking skills, so that they are able to adapt to the requirements of their real lives. Thinking is one of the most prominent characteristics that characterize humans from other creatures of God, and it is one of the important needs without which human life cannot be upright. It is also considered one of the most urgent modern goals, given the tremendous cognitive development witnessed in this century and the increase in problems for which it seeks solutions. And because a person needs to think at all stages of his life to manage his life affairs, educational institutions are responsible for his development and development. As for us Muslims, the Noble Qur’an urged people to think about the kingdom of God, and made contemplation one of the distinguishing features of people with sound minds, and the Noble Qur’an always describes them as contemplating the creation of the heavens and the earth.

There are many definitions of thinking, some of them see it as: the process by which the mind organizes its experiences in a new way to solve a specific problem, so that this process includes the realization of new relationships between the subjects or elements in the situation to be resolved, such as realizing the relationship between premises and results, and realizing the relationship between cause and effect. And between the general and the particular, and between something known and another unknown. As for its specific meaning, it is limited to solving problems mentally by means of symbols, that is, solving problems with the mind, not with the act. It was also known as: the ability to analyze, criticize, and reach results based on sound deduction or inference and sound judgment.

Keyword : Strategy, Thinking, Similarities

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.