الصعوبات التي تواجه ترشيح المرأة العراقية في الانتخابات العامة ( 1925- 2018 ) دراسة تاريخية سياسية

د.كافي سلمان مراد الجادري الجامعة المستنصرية/ كلية التربية الاساسية

0 15

ملخص البحث :
تعتبر المشاركة السياسية جوهر الديمقراطية وإحدى آلياتها الهامة، كما تمثل معياراً كاشفاً لحقيقة الوضع الديمقراطي في أي مجتمع من المجتمعات. وتتعدد أشكال المشاركة السياسية وقنواتها، ابتداء من المشاركة في التصويت في الانتخابات وانتهاء بتقلد الفرد لمنصب سياسي.
وتعد مشاركة المرأة العراقية في الانتخابات ضرورة ملحة ومطلب اجتماعي يستهدف النهوض بالمجتمع،كما ترتبط بكافة التغيرات والتحولات الاقتصادية والاجتماعية والسياسية والثقافية في المجتمع، وبدورها السياسي ، والعلاقة المتداخلة بين المرأة والرجل.
تواجه المرأة بصورة عامة، وفي العراق بصورة خاصة بصعوبات كبيرة في عملية مشاركتها في العملية السياسية لاسيما في الترشح والانتخاب في الوصول إلى السلطة التشريعية ومشاركتها الرجل في صنع القرارات التي ترسم سياسية الدولة .
أن الصعوبات التي تقف حائلا امام طموح المرأة السياسي كان هذا عنوان البحث الذي تضمن فصلين وعدد من المباحث ، سلط الفصل الأول على المسيرة العملية للمرأة العراقية بعد تأسيس المملكة العراقية التي كانت مملكة دستورية برلمانية إقتصر صنع القرار على الرجل في دون اشراك المرأة التي استطاعت أن تنجح في كافة مجالات العمل وبرزت عدد من النساء العراقيات التي تركن بصمات واضحة في المجتمع العراقي .
في حين تناول الفصل الثاني على دخول المرأة في العملية السياسية إبتداءاً من عام 1980 وخوضها تجربة الأنتخابات للمجلس الوطني العراقي ، وحصولها على عدد (16) من مقعد في المجلس ، ولكن لم يكن بمستوى الطموع ولا يمت للأسس الديمقراطية .كما تضمن الفضل حالة التغيير الذي مر به النظام السياسية في العراق بعد عام 2003 وما رافق هذه المرحلة من تطورات خطيرة على المجتمع العراقي من سلبيات ، وإيجابيات تمثلت باصدار الدستور العراقي لعام 2005 ، والذي فسح المجال للمراة بالمشاركة الاوسع في دخولها العملية السياسية، ومشاركتها الرجل في صنع القرار السياسي بتخصيص 25%من المقاعد البرلمانية للنساء .
كما تناول الفصل أهم الصعوبات التي تواجه المرأة في خوض تجربة الانتخابات سواء مرشحة أو ناخبة لمختلف الاسباب كما شخصتها عدد من المرشحات في الدورات السابقة والحالية من خلال اجراء مقابلات شخصية معهن ، كما أفرز البحث عدد من التوصيات وضعت في الخاتمة .
اتمنى أن يكون هذا البحث مساهمة متواضعة لتصحيح مسار عمل المرأة في الحياة السياسية في العراق .

Abstract
Political participation is the essence of democracy and one of its important mechanisms, and it represents a revealing criterion for the reality of the democratic situation in any society. There are many forms of political participation and their channels, from participation in voting to elections to the exercise of political power.
The participation of Iraqi women in the elections is an urgent necessity and a social demand aimed at promoting society, as well as all the economic, social, political and cultural changes and transformations in society, their political role, and the interrelationship between women and men.
Women in general, and in Iraq in particular, face significant difficulties in their participation in the political process, particularly in running for office and in the election to the legislature and their participation in decision-making that shape the state’s politics.
The first chapter on the practical march of Iraqi women after the establishment of the Kingdom of Iraq, which was a constitutional monarchy parliament limited decision-making on men without involving women who could succeed In all areas of work and emerged a number of Iraqi women who left a clear mark in Iraqi society.
While the second chapter dealt with the entry of women into the political process starting in 1980 and the experience of the elections to the Iraqi National Council, and obtaining the number of (16) of the seat in the Council, but not the level of maturity and does not depend on the foundations of democracy. By the political system in Iraq after 2003 and accompanied by this stage of serious developments on the Iraqi society from the negative aspects, and the positive aspects of the issuance of the Iraqi constitution for 2005, which allowed women to participate more widely in the political process and participation in the decision-making political 25% Seats Barrel The vessels for women.
The chapter also dealt with the most important difficulties faced by women in running the election experience, whether candidates or voters for various reasons, as identified by a number of female candidates in previous and current sessions through interviews with them. The research also produced a number of recommendations that were put at the conclusion.
I hope that this research will be a modest contribution to correct the course of women’s work in political life in Iraq.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.