القصّة القرآنيّة بين ثنائيّة العلم والدين دراسة نظريّة في اتّجاهات الفهم والتعارض

0 4

https://www.doi.org/10.51424/Ishq.28.27م.م قصيّ حسن حميد

جامعة ذي قار/كلية التربية للبنات / قسم علوم القرآن

qussihusin2020@utq.edu.iq

م.م مشاري علاوي مشكور

كليّة العلوم الإسلامية/ جامعة ذي قار/ قسم علوم القرآن.

moshary798@gmail.com

 

ملخّص البحث باللغة العربيّة:

بعد أطروحة الدكتوراه لمحمد أحمد خلف الله التي أثارت ضجّةً في الأوساط الأكاديميّة والدينيّة على حدٍّ سواء، ومن تلك اللحظة انطلقت التساؤلات بالتوارد على النصّ القرآنيّ ولغته الخاصّة، فجاءت النظريّات بين من يفصل بين لغة العلم ولغة الدين ويرى أنّ العلم للواقع، والدين للغيبيّات، وبين من يساوي بين اللغتين. فكانت جدليّة العلم والدين هي الجدليّة الأبرز بعد تلك الأطروحة، ولم يُلتفت إلى تباين مجاليِ العلم والدين، ولم ينتبه المهتمّون بمسألة التمايز البيانيّ بين لغة العلم التي تُعنى بتفسير الظواهر بعد وجودها، وبين لغة القرآن الكريم التي تهتمّ بأصل الوجود والنشأة، كما تهتمّ ببناء الإنسان وتهذيبه وتعليمه، بينما نرى العلم بأنّه يهتمّ بتسهيل الحياة من خارج الإنسان لا داخله.

ومن هنا كانت القصص القرآنيّ الميدان الأبرز، والمادّة الأدسم لموضوع ثنائيّة العلم والدين، بكون بعض المحدثين بعد محمد أحمد خلف الله أشاروا إلى تعارض القصص القرآنيّ مع ثوابت التاريخ، وعلم الحفريّات، وعلم الجغرافيا والفلك، والتي حاول البحث الإجابة عنها.

الكلمات المفتاحية (القصّة القرآنيّة –  ثنائيّة العلم والدين – اتّجاهات الفهم والتعارض)

 

 

The Qur’anic story between the duality of science and religion, a theoretical study in the directions of understanding and opposition.

  1. Qusai Hassan Hamed

Dhi Qar University / College of Education for Girls / Department of

Quranic Sciences

qussihusin2020@utq.edu.iqM.mashari ealawiun mashkurCollege of Islamic Sciences/ University of Dhi Qar/ Department of Quranic Sciences.moshary798@gmail.com 

Summary in English

After the doctoral thesis of Muhammad Ahmad Khalaf Allah, which caused an uproar in the academic and religious circles alike, and from that moment, questions began to circulate about the Qur’anic text and its special language. Equal between the two languages. The dialectic of science and religion was the most prominent dialectic after that thesis, and did not pay attention to the discrepancy in the fields of science and religion, and those interested in the issue of graphic differentiation between the language of science, which is concerned with the interpretation of phenomena after their existence, and the language of the Holy Qur’an, which is concerned with the origin of existence and emergence, as it is concerned with building and educating the human being. And his education, while we see science that he is concerned with facilitating life from outside the person, not inside him.

Hence, the Qur’anic stories were the most prominent field, and the thickest material for the duality of science and religion, as some of the modernists after Muhammad Ahmad Khalaf Allah indicated the conflict of Qur’anic stories with the constants of history, paleontology, geography and astronomy, which the research tried to answer.

 

alkalimat almiftahia(alqsst alqrany- thnayyt aleilm waldiyn – atts alfahm waltaearud)

 

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.