المواطنة وترسيخ حقوق الانسان في المجتمع العراقي

أ.د بيداء محمود احمد د. وداد جابر غازي الجامعة المستنصرية/ مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية

0 40

المستخلص
يعد المواطنة الشعور بالانتماء والولاء للوطن وللقيادة السياسية التي هي مصدر الإشباع للحاجات الأساسية وحماية الذات من الأخطار المصيرية، وبذلك فالمواطنة تشير إلى العلاقة مع الأرض والبلد، وبما تتضمنه تلك العلاقة من واجبات وحقوق متبادلة في تلك الدولة، متضمنة هذه المواطنة مرتبة من الحرية مع ما يصاحبها من مسؤوليات.
وتطبيق هذا المفهوم (مبدأ المواطنة) في الواقع العراقي يطرح نقطتين رئيسيتين هما: مدى ملاءمة طبيعة ونمط الدولة العراقية لهذا المفهوم ومدى الاستجابة الفاعلة لهذا المفهوم.
إن الدولة العراقية الجديدة تعتبر بكل المقاييس دولة حديثة العهد بالديمقراطية أي بمعنى أنها من الدول التي تسلك أولى خطوات المسار نحو الديمقراطية والحرية، ذلك أن مقومات هذه الدولة تفتقد بالأساس إلى مؤسسات دستورية قادرة على بلورة رؤية واضحة لحيثيات المجتمع الذي تعتبر المواطنة ركناً أساسياً من أركانه.
Abstract
Citizenship is a sense of belonging and loyalty to the country and the political leadership, which is the source of satisfaction of the basic needs and self-protection of the dangers of fate, so citizenship refers to the relationship with the land and the country, including the relationship of duties and mutual rights in that country, including this citizenship rank of freedom with the attendant Responsibilities.
The application of this concept (the principle of citizenship) in the Iraqi reality raises two main points: the appropriateness of the nature and style of the Iraqi state of this concept and the effective response to this concept.
The new Iraqi state is by all accounts considered a modern state in terms of democracy, that is, it is one of the countries that takes the first steps towards democracy and freedom. The foundations of this state are fundamentally lacking in constitutional institutions capable of crystallizing a clear vision of the society in which citizenship is a cornerstone

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.