مشكلة البطالة دراسة في المفهوم والأسباب والأبعاد الاقتصادية والاجتماعية

أ.م.د. احمد بهاء عبد الرزاق أ.م.د. وسيم عبود عطيه كلية التربية للبنات/ جامعة الكوفة

0 9

ملخص البحث
أضحت مشكلة البطالة عائقا تنمويا كبيرا في الكثير من دول العالم الثالث وأصبحت سببا في تهديد استقرار العديد من الأنظمة والحكومات في ظل المعدلات المتزايدة للنمو السكاني في هذه البلدان وزيادة الفجوة بين الإنتاج والاستهلاك. تنعكس بلا شك البطالة التي يعاني منها شباب دول العالم النامي وكذلك البعض من دول العالم المتقدم على حد سواء على سلوكهم وتلقي بظلالها على المحيط الاجتماعي حيث بدأت تظهر في البعض من مجتمعات الدول النامية المحافظة ( اجتماعيا وسلوكيا ) صورا لأوضاع شاذة على شكل تعاطي المخدرات والسرقة والإحساس بالظلم الاجتماعي وما يتولد عن هذا الإحساس بالإحباط والهزيمة الداخلية من قلة الانتماء والعنف وارتكاب الأعمال الإرهابية والتخريبية وقد تقوم فئات أخرى بالكبت بداخلها مما يتحول بمرور الوقت إلى شعور بالإحباط ويخلق شبابا مدمرا نفسيا وعضويا.
وأصبحت البطالة في مختلف دول العالم مشكلة المشاكل بل هي أم المشاكل التي تؤدي غالبا إلى تفاقم نتائجها على المجتمع حيث إن أولى بنات البطالة الفقر ويليها المرض ومن ثم التخلف المطبق وهناك ما يقارب مليار عاطل عن العمل موزعين على مختلف أنحاء المعمورة. ويبدو أن البطالة قد دخلت مرحلة جديدة تختلف تماماً عن بطالة عالم ما بعد الحرب العالميّة الثانية حيث كانت البطالة جزءاً من الدورة الاقتصادية بمعنى أنّها تظهر مع ظهور مرحلة الركود وتختفي مع مرحلة الانتعاش. أمّا الآن فقد أصبحت البطالة ومنذ ما يزيد عن ربع قرن من الزمان مشكلة هيكلية فبالرغم من تحقّق الانتعاش والنمو الاقتصادي تتفاقم البطالة سنة بعد أخرى. وفي البلاد النامية تتفاقم البطالة بشكل عام مع استمرار فشل جهود التنمية وتفاقم الديون الخارجية وتطبيق برامج صارمة للانضباط المالي ومما زاد من خطورة الأمر أن هناك فقراً شديداً في الفكر الاقتصادي الراهن لفهم مشكلة البطالة وسبل الخروج منها الأمر الذي شجع ظهور بعضا من الأفكار التي تتبنى فكرة البطالة أضحت مشكلة تخص ضحايا المجتمعات التي لم تنجح في التكييف مع مفهوم العولمة الجديد أو تندمج في اقتصادياتها.
Research Summary
The problem of unemployment has become a major developmental obstacle in many third world countries and has become a threat to the stability of many regimes and governments in light of the increasing rates of population growth in these countries and the widening gap between production and consumption. The unemployment of young people in the developing world, as well as some of the developed world alike, is undoubtedly reflected in their behavior and their shadow over the social environment. Some of the developing societies (social and behavioral) are beginning to show images of abnormal situations such as drug abuse, theft, Social injustice and the result of this sense of frustration and internal defeat of the lack of belonging and violence and the commission of acts of terrorism and subversion and other groups may be suppressed within them, which over time turns into a sense of frustration and creates young people, psychologically and organically destroyed.
Unemployment in various countries of the world has become the problem of problems, but it is the mother of the problems that often lead to the aggravation of the consequences on society, as the first girls unemployment and poverty followed by the disease and then underdevelopment applied and there are about one billion unemployed workers distributed across the globe. Unemployment seems to have entered a new phase that is quite different from that of the post-World War II world, where unemployment was part of the economic cycle in the sense that it emerges as the recession unfolds and disappears with the recovery. Now, for more than a quarter of a century, unemployment has become a structural problem. Despite recovery and economic growth, unemployment is growing year after year. In the developing countries, unemployment is growing in general, with the continued failure of development efforts and the aggravation of external debt and the implementation of strict programs of fiscal discipline. It was further aggravated that there is a severe poverty in the current economic thinking to understand the problem of unemployment and ways to get out, which encouraged the emergence of some of the ideas that adopt the idea of unemployment It has become a problem for victims of societies that have not adapted to the new concept of globalization or integrated into their economies.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.