معاناة المرأة العراقية في المجتمع وتحدياتها

أ.م.د. سرى طه ياسين أ.م.د. قتيبة عباس محمد الجامعة العراقية كلية التربية للبنات

0 18

المستخلص
يرى البعض أن المرأة العراقية في وضع ممتاز لأنها تسهم في الحياة السياسية وتعمل في الأحزاب ولها مقاعد محددة في البرلمان العراقي، والفرص أمامها مفتوحة، في مجالات التعليم والتوظيف والتجارة وبقية المجالات، وعلى النقيض من هؤلاء يرى آخرون إن المرأة في وضع سيء تماماً في ظل ما يعتبره هيمنة الفكر المحافظ أو المتزمت مع تزايد أعداد الأرامل والمطلقات والعاطلات عن العمل على الرغم من أنهن حصلن على شهادات عليا.
وحاول البحث السير برفق وروية وسط هذه الآراء والقناعات للوصول إلى النافع من الأقوال والآراء التي ستترجم إلى أفعال وممارسات.
تبين من البحث أن المعاصرة لابد لها من أسس تقوم عليها فهي لا تقوم على فراغ، فالزمن يتواصل والعادات والتقاليد ليست وليدة اللحظة وبالتالي يكون لها استمرارية.
والمعاصرة مفهوم غير محدد المعالم يكتنفه الغموض شأنه شأن الأصالة فثمة فارق في الرؤية عند مناصري المحافظة على الأصالة.
والبحث سعى إلى بلورة جملة إشكالات تكتنف حياة المرأة في العراق في أوقاتنا الراهنة سببها تطور الحياة والانفتاح غير المسبوق على العالم بكل أطيافه ومجتمعاته وصرعاته بعدما وفرته وسائل الاتصال والتواصل الاجتماعي.

Abstract
Some believe that Iraqi women are in an excellent position because they contribute to political life and work in parties and have specific seats in the Iraqi parliament. The opportunities are open in education, employment, trade and other fields. In contrast, others think that women are in a very bad situation It is considered the dominance of conservative or conservative thought with the increasing number of widows, divorced women and unemployed, although they have obtained higher degrees.
The research sought to walk gently and rationally in the middle of these opinions and convictions to reach the benefit of the words and opinions that will be translated into actions and practices.
The research shows that contemporary has to be based on it is not based on a vacuum, as time continues and customs and traditions are not born of the moment and therefore have continuity.
And contemporary concept is undefined and ambiguous as is the originality there is a difference in vision among supporters of preserving authenticity.
The research sought to crystallize a series of problems surrounding the lives of women in Iraq at present, caused by the evolution of life and unprecedented openness to the world in all its strata and societies and creed after the provision of means of communication and social networking.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.