A Socio-pragmatic study of the swear and the oath in Shakespeare’s “Othello”
https://www.doi.org/10.51424/Ishq.28.32دراسة اجتماعية – براغماتية للقسم و”العهد او اليمين” في مسرحية عطيل لشكسبير
م.د.ثامر فيصل أسكندر
الجامعة العراقية /كلية الآداب / قسم الترجمة
drtfiskandar@gmail.com
الملخص
“لا تقسم أبدًا حتى لو كنت صالحًا” هي عبارة متأصلة تعكس الخصائص النفسية والاجتماعية والهيكلية للقسم، حلف اليمين وأداء القسم في حياة الفرد. تحاول هذه الورقة تقديم مقدمة لفعل الكلام لأداء اليمين. البراغماتية هي نظام جديد إلى حد ما تتقاطع طبيعة الطلب مع طبيعة اختلاف العلم من مجتمع الى اخر، مثل علم الصوتيات، وعلم أصل الكلمة التطبيقي، وامتحان الحديث الأساسي، وعلم الدلالة، وعلم اللغة الاجتماعي، والعلوم الإنسانية، وأبحاث الدماغ، والعلوم الإنسانية. البراغماتية ليس لديها إجراءاتها، ومع ذلك، فهي تعتمد على النظام المستخدم في علم الاجتماع الآخر. نظرًا لأن مجال البراغماتية واسع النطاق ويغطي مجموعة متنوعة من الخيوط، بدءًا من التحقيق في معنى الجملة السياقية إلى التحقيق في الأهمية بالطريقة التي يتم بها جمع المعلومات وفحصها، يعتمد على وجهة النظر الرصينة التي يتلقاها المتخصص، تمامًا مثل على موضوع الدراسة. ركزت هذه الورقة على الاعتبارات الاجتماعية كنهج للتعامل مع الموضوع المختار؛ أن تكون محددًا، في التحقيق في المعايير الأساسية لأهمية المتحدث والمستمع كما ينعكس في الاعتراف (المناسب) بأفعال الخطاب، وترابط المناقشة، ومظاهر الود والتنوع الاجتماعي. إنه يفترض أن اليمين واليمين هما أفعال تتأثر اجتماعيًا ولذا يجب دراستها اجتماعيًا – براغماتيًا. يهدف إلى إظهار البصيرة الاجتماعية البراغماتية لاستخدام اليمين واليمين من خلال الإجابة على الأسئلة المطروحة. الأسئلة هي كما يلي ؛ وهل للقسم أهمية في “عطيل”؟ هل يختلف القسم واليمين من شخص لآخر؟ وهل مكانة الفرد تؤثر في أداء اليمين واليمين؟ هل الجنس يؤثر على استعمال اليمين؟ تقتصر الورقة على “عطيل” لشكسبير كنص له انعكاسات عديدة على استخدام اليمين واليمين. وينتهي باستنتاج يلخص نتائج المناقشة.
الكلمات المفتاحية: اجتماعي -براغماتي، القسم، الحلف باليمين، شكسبير، عطيل، دراسة وتحليل
A Socio-pragmatic study of the swear and the oath in Shakespeare’s “Othello”
Dr. THAMIR F. ISKANDAR
Al-Irakia University Department of Translation
College of Art
drtfiskandar@gmail.com
Abstract
|
“Never swear even if you are righteous” is an inherent statement that reflects the psychological, sociological, as well as structural characteristics of swearing and oath making in the individual’s life. This paper tries to present an introduction to the speech act of swearing and oath making. Pragmatics is a moderately new order whose nature of request crosses with that of various other sociologies, like phonetics, applied etymology, basic talk examination, semantics, sociolinguistics, human science, brain research and humanities. Pragmatics does not have its procedure; however, it draws upon the system utilized in other sociologies. As the field of pragmatics is expansive and covers an assortment of strands, from the investigation of contextualized sentence meaning to the investigation of significance in the manner by which information is gathered and examined relies upon the sober-minded viewpoint received by the specialist, just as on the object of study. This paper has zeroed in on socio-pragmatics as its approach to handling the selected subject; to be specific, on the investigation of the basic standards of speaker and listener significance as reflected in the (fitting) acknowledgement of discourse acts, the association of discussion, affableness appearances and socio-pragmatic variety. It hypothesizes that swearing, oaths are deeds that are socially influenced, and so that they should, socio- pragmatically studied. It aims to show the socio-pragmatics insight of the use of swearing and oaths by answering the raised questions. The questions are as follows; Do swearing and oaths have significance in “Othello”? Do Swearing and oaths differ from one person to another? Does the position of the individual influence the swearing and the oaths of the person? Does sex affect the use of swearing and oaths? The paper is limited to Shakespeare’s “Othello” as a text that has many reflections for the use of swears and oaths. It ends with a conclusion that sums up the results of the discussion.