The Aesthetic Aspects in Geoffrey Chaucer’s The Canterbury Tales

Razzaq Zghair Shnawa Thi-Qar General Directorate of Education/ Al- Shatrah Preparatory School for Boys

0 0

Abstract
Being a poet who is granted the feature of fathering English poetry, a poet who describes life as he watches it in a literature which he found “brick and left it marble” (Lall, 2010, p.20), Geoffrey Chaucer (1338-1400) has been given a special attention by critics. Since he represents a turning point in the history of English language in general and in literature in particular, his name has been given to a literary era which covers the period from 1340 to 1400.
The main purpose of this short study is not to analyze Chaucer’s works, a matter which has been done professionally by big critics, but to focus lights on the aesthetic aspects in his The Canterbury Tales with all the hopes that it may prepare the way for a wider study in the future. It refers to the most prominent features in this long poem with some examples which prove the idea that Chaucer evokes aesthetic lines, words, expressions or ways of narration and description which are not familiar before him for listeners who are still familiar with a language still dominated by medieval forms.
Key words: aesthetic, beautify, beautification
خلاصة البحث
لكونه ذلك الشاعر الذي منح صفة “ابوة الشعر الإنكليزي” ووصف لنا الحياة كما هي في أدبٍ وجده “لَبِنَةً وتركه رخاماً” جيوفري جوسر (1340- 1400) مُنحَ اهتماماً بالغاً من قبل النقاد. ولأنه يمثل نقطة تحول في تأريخ اللغة الإنكليزية عموماً والأدب على وجه الخصوص فقد اُطلِقَ اسمه على عصرِ أدبيٍ يمتد من 1340 إلى 1400.
لا تهدف هذه الدراسة المختصرة إلى تحليل أعمال جوسر فهذا أمر قد فصله كبار النقاد باحتراف وإنما تسلط الأضواء على الوجوه الجمالية في قصيدته رحلات كانتبري لعلها تمهد الطريق لدراسة أوسع في المستقبل. وهي تشير إلى الأوجه البارزة في هذه القصيدة الطويلة مع بعض الامثلة التي تثبت فكرة إثارة جوسر للعناصر الجمالية من خلال الأبيات والمفردات والتعابير وأساليب الوصف والسرد التي لم تكن مألوفةً قبله بالنسبة لسامعين اعتادوا على لغةِ تسيطر عليها أشكال العصور الوسطى.

الكلمات المفتاحية: الجمالي، يجمل ، تجميل

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.