العلاقة بين استراتيجيات التعليم الحديثة وتكنولوجيا التعليم

0 49

م.د. فينوس ميثم علي

الجامعة المستنصرية /كلية التربية الاساسية

https://doi.org/10.51424/Ishq.29.31

الملخص

يتميز العصر الحالي بالتسارع المعلوماتي والتقنية مما أضفى تغيرًا على جميع جوانب العملية التربوية وخاصة استراتيجيات التعليم التي أخذت تستند على طبيعة وحاجات المتعلم ومراعاة قدراته وميوله وتلبية حاجاته، بعد أن أصبح التعليم القائم على الشبكات الإلكترونية هو الوسيلة المعاصرة لتجاوز الحدود الجغرافية والزمنية فإن هذا يتطلب إعادة النظر في المناهج ، والبرامج ، والمواد التعليمية بإعادة صياغتها لتتفق مع متطلبات النشر على الشبكات ، وضرورة تعدي الاتجاهات نحو المستحدثات التكنولوجية ونشر الوعي بأهميتها وسبل الاستفادة منها (أحمد، 2001: 317 – 319).

ولما كان تعليم المتعلمين لا يتم بطريقة واحدة لأن الفروق الفردية تًعد من أكبر معوقات تحقيق الأهداف التربوية، فإن الأمر يتطلب ضرورة صناعة مداخل واستراتيجيات تعليمية جديدة تبتعد عن التقليدية من ناحية وتقوم على نظريات تربوية من ناحية أخرى (Rossett،2002).

كما أن التطور الهائل في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ، وتنوع وتعدد إمكاناتها في تطوير واستحداث مداخل واستراتيجيات تعليمية ، يُعد أمراً يفرض عدم تجاهلها أو التغاضي عنها ويحتم اتخاذ كافة الإجراءات اللازمة لإتاحة الفرص الكاملة لتوظيفها والانتفاع بما تحويه من أدوات وفنيات لصياغة وبناء واستخدام تلك المداخل والاستراتيجيات التعليمية .

إن معظم التربويين اليوم يتفقون على أن الوظيفة الأساسية للتربية تتمثل في تعليم الطلبة ليصبحوا متعلمين موجهين ذاتياً للبحث عن معلومات جديدة وإتقان مهارات جدـيدة.

كما تؤكد الاتجاهات الحديثة في التعليم على دور المتعلم في تحمل مسؤولية تعلمه، وتقع على عاتقه هذه المسؤوليـة، وأن تبني هذه الاستراتيجيات الحديثة تسهم في زيادة قدرة المتعلـم على استحضـار الخبرات المخزنة في الذاكـرة، ومراقبتـه لأدائه والاستراتيجيـات المستخدمـة التـي تسهـل عمليـة إدمـاج الطلبـة فـي التعلـم (قطامي وقطامي، 2000: 21) ويعتبربتلر وون بأن التربويين يتفقون بأن أكثر المتعلمين فعالية في مواقف التعلم هم الذين يركزون على التعليم الذاتي ويتبنون المنحى الإتقاني في التعلم.

لذلك فإن استراتيجيات التعليم الحديثة يكون استخدامها في التعليم أمراً حيوياً لما لها من خصائص تتضمن التعلم النشط Active Learning المتمركز حول المتعلم ، والتعلم فرد لـ فرد Peer-to-Peer ، واستراتيجيات التعلم المتمركز حول المتعلم ، الأمر الذي يسهم في تقليل الفروق الفردية وكذلك مسايرة التطورات في تكنولوجيا التعليم ، وبما يواكب الاتجاهات الحديثة في التربية.

الكلمات المفتاحية ،استراتيجية ،تكنولوجيا

The relationship between modern education strategies and educational technology

TeacherDr : venusmithm ali

Abstract

Environmental pollution  is one of the concepts which acquired during early childhood, this concept is adherent to exploratory process. Piaget concerned this stage as preoperational  age and compensating to preschool age, in this age child haven’t got any ability for real thinking but they have got sensible thinking for sensible articles in his living context which is essential for maintaining basic life needs and to communicate through it with others.

Kindergarten programs should concentrate on individualize differences by maintaining different or variable environments in order to help child to explore with concerning child’s individualize knowledge. In this stage child will have a natural curious for identifying his environment for this reason the recent research trying to study the teaching aids ( story, Puppet theater and films ) in a scientific way in order to make the child acquire environmental pollution concept according to this objective:-Is there any effect for story, Puppet Theater and films for acquirement of environmental pollution concept among kindergarten children in Erbil government, through the following hypothesis:-

1- There are no significant differences at (0.05) between the mean scores of

environmental pollution concept assessment for the children in the three experimental and control group at post- test.

2-There is no significant differences at ( 0.05) between the mean scores of the 1st experimental group and second experimental group regarding environmental pollution concept assessment in post-test.

3-There are no significant differences at (0.05) between the mean scores of

first and third experimental groups regarding assessment of environmental pollution concept at post-test.

4- There are no significant differences at (0.05) between mean scores of

second and third experimental groups regarding assessment of

environmental  pollution concept at post-test.

The researcher depended on the experimental design with experimental groups  and  control group and the pre- post test.

The study was conducted in Erbil kindergartens on sample of 100 child, whose age were between (4-5) years, they divided into four groups, 25 child in each group.

 

The assessment instrument built by the researcher and included the followings:-

a- pronounceional test consist from (32) item regarding environmental pollution concept among kindergarten children.

b- Photographic test consist from (64) item regarding environmental pollution concept among kindergarten children.

Face reliability and consistency obtained by(semi-separation, test and

retest method)the tool of this study is (story, puppet theater and films).

Because there was no ready tools suite with this study component a

special tool built by researcher and exposed to experts to obtain its validity and reliability, then the tools applied on experimental groups.

The researcher reached to the following results:-

1-There are significant differences between the three experimental groups and control group in post-test assessment:

a- There are significant differences between the mean scores at post-test

assessment of environmental pollution concept for sakes of first experimental group.

b- There are significant differences between the mean scores of 2″

experimental group and central group on assessment of environmental pollution concept at post-test for the sake of 2nd experimental group.

c- There are significant differences between the mean score of third

experimental group and central group at post-test assessment of environmental pollution concept.

2-There are no significant differences between the mean scores of the first and second experimental group at post-test assessment of environmental pollution  concept.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.