مدلول المواطنة والحقوق في الدولة الإسلامية

0 0

هادي عبد الله باش آغا

جامعة بغداد / كلية العلوم الإسلامية

dr.nasef66@gmail.com

بإشراف / أ . د.  احمد حسوني جاسم

الملخص

تعد المواطنة من القضايا القديمة المتجددة التي ما تلبث أن تفرض نفسها عند معالجة أي بعد من أبعاد التنمية بالمفهوم الإنساني الشامل بصفة خاصة ومشاريع الإصلاح والتطوير بصفة عامة، ولقد احتلت هذه القضية مساحة كبيرة في الدراسات السياسية والاجتماعية والتربوية والشرعية والقانونية، وعقدت من أجلها الندوات والملتقيات الدولية والمحلية، وتعددت أبعاد المواطنة في علاقاتها الممتدة عبر قضايا تتمحور في علاقة الفرد بالمجتمع والدولة خلال أطر قانونية منظمة للحقوق والواجبات، ومبينة مواصفات المواطن وأبعاد المواطنة حسب المنابع الفكرية للدولة ومرجعية نظرياتها السياسية .

وبذلك يتبين أن مفهوم المواطنة لا يمكن فصله عن حقوق الإنسان كانت أفكاره، ونظرا للخلط الكبير وواجباته تجاه الوطن الذي ينتمي إليه أيا في الأفهام لمعنى المواطنة التي لا تتعارض مع الشريعة ؛ بل هي من الأمور المشروعة بدلالات كثيرة من الكتاب والسنة  .

الكلمات المفتاحية : المواطنة –السياق التاريخي –عناصر وقيم المواطنة .

Research Title: (The Meaning of Citizenship and Rights in the Islamic State)

Hadi Abdullah Bash Agha

University of Baghdad / College of Islamic Sciences

dr.nasef66@gmail.com

Under the supervision of / a. Dr.. Ahmed Hassouni Jassim

Abstract.

Citizenship is one of the old and renewed issues that soon impose itself when addressing any dimension of development in the comprehensive humanitarian concept in particular and reform and development projects in general. The dimensions of citizenship in its extended relationships through issues centered on the individual’s relationship with society and the state through legal frameworks that regulate rights and duties, and outline the citizen’s specifications and dimensions of citizenship according to the intellectual sources of the state and the reference of its political theories.

Thus, it becomes clear that the concept of citizenship cannot be separated from human rights, his ideas were, and given the great confusion and duties towards the homeland to which he belongs, i.e. in the understanding of the meaning of citizenship that does not conflict with Sharia; Rather, it is one of the legitimate matters with many indications from the Book and the Sunnah.

Keywords: citizenship – historical context – elements and values ​​of citizenship.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.