الاختيارات الفقهية للسيد محمد حسين فضل الله -الغناء أنموذجا -دراسة مقارنة

0 34

ظاهر محسن عبد الله

qp1513014@gmail.com

أ.د ليلى حسن محمد

 diylysn07@gmail.com

كلية العلوم الإسلامية / جامعة بغداد

http://www.doi.org/10.51424/Ishq.32.10

الملخص:

تضاربت اراء الفقهاء المسلمين في مسألة الغناء ، حتى انهم لم يتفقوا في تحديد موضوع الحرمة ، فمنهم من حرم ومنهم من أجاز الغناء ، ومنهم من قيد التحريم بالعرف ، واختلف الفقهاء أيضا في العرف ، فالعرف في نظر احدهم غير منضبط ، وقد يختلف من بلدة الى أخرى ، وهل العرف الضابط هل هو عرف الناس او عرف المتشرعة ، والمتشرعة هم الفقهاء ، والفقهاء تبعا لأهل اللغة ، وخلاصة تلك الآراء ايكال مفهوم الغناء الى العرف كأي مفهوم آخر من الناحية الفقهية ، فهو كل صوت يتسالم العرف بكونه غناء ، بغض النظر عن أي صفة أخرى له، وما صدر من غير البشر ، قد يكون صادرا بسبب استخدام الآلات الوترية والهوائية وغيرها ، وهي الموسيقى ، وقد يكون صادرا من الحيوان كزقزقة الطيور ، فأنها قد تكون مريحة للنفس أكثر من كثير من الأغاني البشرية ، الا ان القول بحرمتها غير محتمل ، وتسميتها بالغناء لا يخلو من مجازية ، فالمهم في الغناء هو الصوت البشري والموسيقى ، قد يقول قائل او يخطر ببال احدنا ان الموسيقى ليست غناء ، بل نفهم من نافذة أخرى ان اغلب الموسيقى هي غناء اذا كانت مقترنة بصوت بشري ، ولا شك باقترانها بالصوت البشري صارت جزءا واقعيا منه،  ويرى العرف ان هناك مجانسة نوعية بين الفردين غناء كان ام موسيقى مقترنة بصوت بشري غنائي ، والمحصلة ان الموسيقى هي الموسيقى في الحالتين ، حتى ان تجردت عن الغناء البشري ، ولذا فان الغناء المنهي عنه في الروايات التي سنعرضها لاحقا هو ما كان يقُام في بيوت الأغنياء والامراء وما كان يرافقه من دعارة ومجون وتناول الخمرة .

الكلمات المفتاحية : الغناء – الموسيقى – ادلة الحرمة – ادلة الجواز .

(The jurisprudential choices of Mr. Muhammad Hussein Fadlallah, singing as a model, a comparative study)

Dhaher Mohsen Abdullah

qp1513014@gmail.com.

Laila Hassan

 dlylyhsn07@gmail.com.

College of Islamic Sciences / University of Baghdad

Abstract.

The opinions of Muslim jurists on the issue of singing conflicted, to the extent that they did not agree on defining the subject of prohibition. And is the customary custom, whether it is the custom of the people or the custom of the female legislator, and the female legislator are the jurists, and the fuqaha’ according to the people of the language, and the summary of these opinions is to assign the concept of singing to the custom like any other concept from the jurisprudential point of view, for it is every sound that agrees with the custom by being singing, regardless of any other characteristic. It, and what comes from non-humans, may come from the use of stringed and wind instruments and others, which is music, and it may come from animals like the chirping of birds. It is not devoid of metaphors, for what is important in singing is the human voice and music. Someone might say or it comes to one of us that music is not singing. Rather, we understand from another window that most music is singing if it is associated with a human voice, and there is no doubt that its association with the human voice has become a real part of it. ,  And the custom considers that there is a qualitative homogeneity between the two individuals, whether singing or music associated with a singing human voice, and the result is that music is music in both cases, even if it is stripped of human singing, and therefore the singing prohibited in the narratives that we will present later is what was performed in the homes of the rich and the princes And what was accompanied by prostitution and promiscuity and drinking alcohol.

Keywords: singing – music – evidence of inviolability -evidence of permissibility.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.