الشّخصيّة العجائبيّة في كتاب “عجائب المخلوقات والحيوانات وغرائب الموجودات” زكريا بن محمد القزويني(682هـ)

0 70

أ.د. ضياء غني لفتة                  الباحثة: دعاء عكلة حسن

     جامعة ذي قار                            جامعة ذي قار

كليّة التربية للعلوم الإنسانية/قسم اللغة العربيّة

http://www.doi.org/10.51424/Ishq.32.9

Shammelxxx_2013@yahoo.com

الملخص:

سيركزُ البحث حول الشخصيّة العجائبيّة المُتجسّدة في كتاب “عجائب المخلوقات والحيوانات وغرائب الموجودات” للقزويني، وهي شخصيّة من بين شخصيّات أخرى تظهرُ في الكتاب، والشخصيّة المُتجسّدة شخصيّات ليس لها حضورٌ واقعيٌّ قبليٌّ تتجسّد بالحضور، فهي تنتقل من الغياب إلى الوجود، تتخذ وجوداً واقعيّاً وفاعلاً في مجرى الأحداث مثل شخصيّات (الملائكة، الجن والشياطين، الغول، التنين…) إذا تجسّدت بحضور إنسان أو حيوان، نبات أو جماد. وتتجسّد عن طريق الصّوت والصّورة، وقد يتّخذ الصّوت أشكالاً وصوراً عدّة، ربّما يُعبّر الرّاوي عن طريق الكتابة، أو الإشارة، أو غير ذلك، أما الصّورة وهي الشكلُ الثاني للتجسيد، فتكون في الهيئة والشكل للكائنات، وهذان الأخيران يمثلان مصدر الرّعب والخوف والقلق والإدهاش العجائبي، يعمد الرّاوي إلى رسم شخصيّات غرائبيّة عن طريق تضخيم الشكل والهيئة الصوريّة.

وبالمقارنة بين هذه الشخصيّات المتجسّدة تم تصنيفها إلى صنفين، الأولى: الشخصيّة المتشيّطنة، ونعني بها شخصيّات الجن، والشياطين، والتنين، والغول. والثانية: الشخصيّة الملائكيّة: وهي شخصيّات الملائكة التي كانت تظهر مع الرسل والأنبياء، وتتجسّد بصور مختلفة.

 الكلمات المفتاحيّة: الشخصيّة العجائبيّة المتجسّدة، الشخصيّة المتشيطنة، الشخصيّة الملائكيّة.

 

The wondrous character in The book

 “The Wonders of Creatures , Animals and

 the Strangeness of Beings”

Zakaria bin Muhammad al-Qazwini (682 AH)

Professor Dr. Diya’ Ghaniun Lafta.

Thi Qar University

College of Education for Human Sciences/Arabic Language Department

Researcher Duea’ Eakalat Hasan

Thi Qar University

College of Education for Human Sciences/Arabic Language Department

Abstract

The research focus on the wondrous character  in   ” The Wonders of Creatures , Animals and the Strangeness of Being ”  by Al-Qazwini , it  is a character among other characters that appear in the book, and the embodied personality are characters who do not have a realistic prior  presence embodied in the presence. It moves from absence to existence, adopting a realistic and active presence in the course of events, such as characters (angels, jinn and demons, ghouls, dragons…) if they are embodied in the presence of a human, animal, plant or inanimate. It is embodied by sound and image, and the sound may take many forms and images, the narrator may express through writing, pointing, or otherwise. As for the image, which is the second form of embodiment, it is in the form and form of beings, and these two last represent the source of terror, fear, anxiety and miraculous astonishment. The narrator draws strange characters by exaggerating the form and the figure.

..,., By comparing these embodied characters, they were classified into two categories, the first: the demonic character, and by which we mean the characters of jinn, demons, dragons, and ghouls. The second: the angelic character : the personalities of angels that appeared with the apostles and prophets, and incarnated in different forms.

Keywords:

embodied wondrous character , the demonic character. the angelic character ,

 

 

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.