The Classroom Assessment and its Educational Role in ELT

0 7

Ra’ad Abdulhussein Hamoud

Assistant Instructor.

Directorate of Education in Dhi-Qar.

Radthaidan@gmail.com

1-Abstract.

            In this paper, the research conductor sheds lights on the current trends of classroom assessment and the developmental role of scholastic testing in terms of their influential roles in the educational practices. The developmental theories of scholastic learning by researchers in the field of English language teaching and learning yielded effective consequences and practices that relevant to the philosophy of assessment in the agenda of educational attainments. Here, modern theories enhanced the assessment and testing scopes in the institutional domain as a pedagogical instrument to feedback learners and modify the educational outcomes, forwardly which in turn employed to derail the traditional or classical strategy of assessment practices.

The assessments process in the educational settings is believed to be considered as a dynamic tool which assisted policymakers for example to modify the old-fashioned practices in the core of educational system, scientifically. In this sense, Tutors’ and tutees’ views are important to attaining progressive evaluation of language teaching programs. The researchers in the field of ELT have constructed criteria for instance to testing a good test so as to develop and strengthen the assessment agenda as well as to explore language learners’ performance in use. It is knowledgeable that the scientific analysis of assessment practices in the educational system turned to be highly complex and gained a systematic base to assure accuracy, accountability and fairness in measurement domain, for example.

In general, the process of scholastic assessment can provide both of language instructors and test-takers with plethora and myriad of information concerning the academic attainments for learning students’ purposes. The new academic approaches of pedagogical assessment and language testing domain enabled policymakers or pedagogues in diagnosing ill-achievements and understand students’ learning needs. In return, formative assessment for example aided language teachers to feedback learners positively in order to monitor the growth of students’ skills and the rate of performance achievements. As a result, all stakeholders are involved as active participants to accomplishing the educational objectives.

Key words: classroom assessment, language assessor, test-taker, scholastic- assessment, tutor and tutee.

التقييم الصفي ودوره التعليمي في ميدان تدريس اللغة الإنجليزية

م.م. رعد عبد الحسين حمود ضيدان

وزارة التربية /المديرية العامة لتربية محافظة ذي قار

Radthaidan@gmail.com

الملخص:

في هذا ألبحث يسلط الباحث ألأضواء على الانماط الحالية للتقييم الصفي بالإضافة الى الدور التنموي للاختبار المدرسي من ناحية دورها المؤثر في الممارسات التربوية. أن تطور نظريات التعلم التي اسهم الباحثين قدمآ في ميدان تدريس اللغة الانجليزية تمخض عنه نتائج ذات مغزى وذات صلة بفلسفة التقييم في ميدان التحصيل التربوي.

أن النظريات الحديثة أثرت في ميدان التقييم والاختبار المؤسساتي كأداة تربوية لغرض التغذية الراجعة للطلبة والعمل على تحسين المخرجات التعليمية قدمآ. أن الممارسات الحديثة للتقييم قد اعتمدت لتغيير ألإستراتيجية النمطية الكلاسيكية القديمة لغرض التقييم. لذا أن التقييم الصفي  يعتبر أداة فاعلة في مساندة كل من له صلة لغرض أصلاح الممارسات التقليدية القديمة في جوهر نظام التعليم بطريقة علمية رصينة.

أن أراء المعلمون والمتعلمون تباعا هي ذات شأن يذكر في ميدان التقييم المستمر في برامج تعلم اللغة على سبيل المثال. أن الباحثين في ميدان تعلم اللغة الانجليزية قد أنشأ  مبادئ لاختبار ألاختبار الجيد لتطوير ميدان التقييم وكذالك لاستكشاف أداء متعلم اللغة. من المعروف أن التحليل العلمي للتقييم قد بلغ مراحل متطورة واكتسب قاعدة نظامية من الدقة و المسؤولية والشفافية في ميدان التقييم على سبيل المثال.

بصورة عامه أن العملية التربوية للتقييم المدرسي يمكن أن تقدم الى معلمي اللغة والطلبة وفرة وتنوع بناء من المعلومات حول التحصيل ألأكاديمي لمتعلمي اللغة. أن الانماط الجديدة للتقييم التربوي وحقل ألاختبار اللغوي تمكن كل من صناع القرار ومعلمو اللغة والمشرفين التربويين في مجالات التشخيص المتعلقة في المعلومات التربوية المستحصلة. في ألمقابل ان التقييم التكويني على سبيل المثال لا الحصر يساعد معلمي اللغة في مجال التغذية الراجعة الايجابية لغرض متابعة النمو المهاري للطلبة ونسبة الاداء المنجز. نتيجة لذالك كل أصحاب العلاقة في الشأن التربوي يعتبرون مشاركون فاعلين في انجاز وبلوغ الاهداف التربوية المنشودة.

الكلمات المفتاحية.

التقييم الصفي – ألمقيم أللغوي – مؤد الاختبار – ألتقييم المدرسي – ألمعلم – ألمتعلم

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.